"Ik was net zo duur als een grachtenpand"

Kunst en tulpenkoorts

In de zeventiende eeuw was de tulp een populaire, maar exclusieve bloem. De Nederlandse tulpenkoorts (tulipomanie) dreef de prijzen van vooral gevlamde tulpen op tot belachelijke hoogten.

In de rijke Republiek der Nederlanden raakte de tulp rond 1600 bekend en werd zeer gewild. Er kwam een levendige handel in tulpen en er ontstond een ware tulpenkoorts.

Speciaal voor de meer bijzondere, duurdere tulpen werden zelfs kostbare tulpenvazen geproduceerd. Ze verschenen in alle maten en uitvoeringen. Een Delftsblauwe tulpenvaas met tuiten was een belangrijk statussymbool, zelfs in koninklijke kringen.

Begin 1637 bereikte de tulipomanie een 'bubbel'. Er werd zelfs gespeculeerd op tulpen, terwijl die op dat moment nog in de grond zaten. De prijzen stegen naar absurde hoogten: voor een zak tulpenbollen werd even veel betaald als voor een Amsterdams grachtenpand!

Zoals met de meeste 'windhandel' volgde er een heftige reactie en kelderden de prijzen net zo hard als ze waren gestegen. Berooide speculanten dropen af en de prijzen bereikten geleidelijk een normaal niveau. Was dat eens maar nooit weer? Dacht het niet: zeer recent nog (2006) gingen investeerders in nieuwe tulpenrassen voor vele miljoenen het schip in na ineenstorting van de handel!